Montessori - Motorikkspill - lag en kake
Montessori - Motorikkspill - lag en kake

Montessori – Et nytt, gammelt syn på barns læring

in Ann og Jane mener/montessori

Montessori - Selvlære

Barn fødes med utviklingspotensiale og lyst til å lære. Det gagner barnene å bli dratt inn som aktive deltakere i alle former for aktiviteter – denne ideen om å dra inn barn er enkel å få tak på for de fleste moderne foreldre. Å lære noe passivt mens maan sitter stille er vanskelig for veldig mange mennesker – det er også alminnelig annerkjent her hjemme.

Hos Lekeakademiet vil du kunne finne mange leker som bygger opp det faktum at lek og læring henger sammen, og det er våres grunntanke at barns hjerner og kropper hverken kan eller skal oppfattes som adskilte størrelser.

Montessori metoden
Men vi oppdager noe nytt. Nytt for oss i hvert fall. Noe som vi har lyst til å dele med deg, som den kjærlige forelderen du er. Du vil i dette blogginnlegget kunne lese om en litt annerledes tilgang til barns utvikling og læring, nemlig Montessori metoden. Det er over 100 år gamle prinsipper om barns læring som ble utviklet av en italiensk kvinne, Maria Montessori, i starten av forrige århundret. Denne lille artikkelen er naturligvis ikke en innføring i Montessori teorien, kun en liten smaksprøve. En inspirasjon til å tenke lek og læring på en ny (og gammel) måte.Montessori - Rubens Barn

Vi oppdaget Montessori metoden da vi besøkte en skjønn barnehage som arbeidet ut fra Montessori sine teorier. Barnene i barnehagen lekte blant annet med våres Rubens dukker, og deres lek viste oss hvordan vi kan tilby barn enda bedre dukker og dukketilbehør. Men vi fikk så mye mer med hjem i bagasjen, for barnehagens måte å innrette rom til lek og læring var noe helt spesielt.

Hver ting på sin plass
Det var på en eller annen måte spesiell mening med alle lekene, klossene og dukkekroken. Det var stillet opp på spesielle måter. Arrangeret med spesiell læring for øyne. Barnene eksperimenterte, lekte og forhandlet fritt, alt etter lyst og kompetanser, men det var overordnet ikke snakk om helt fri lek på tvers av materialer og leker. Ting hadde liksom en funksjon, en spesiell tildelt rolle. Og barnene stortrivdes i de veldig inspirerende, vakre og stemningsfulle lokalene.

«Hva er nå det der for noe?», tenkte vi. Ny inspirasjon til lek og læring for barn er alltid kjærkommen! Det vi lærte kan du lese om her.

Hva er Montessori pedagogikk?
Det spesielle ved Montessori pedagogikken eller Montessori metoden er at fri lek og fri fantasi har en litt annen rolle i barns læring enn den frie lek tradisjonel har i den norske oppfattelsen av barns liv og læring.

Montessori er til dels kontroversiell – og var det også for 100 år siden, da italienske Maria Montessori lanserte prinsippene – fordi det fundamentale pedagogiske prinsippet for barns læring IKKE er fri fantasi og lek, men frihet og autonomi under faste rammer.

Maria Montessori

Montessori-metodens 5 prinsipper
1: Respekt for barnet
Vi bør ikke tvinge barn til noe. De vil alltid imitere oss, og deres tiltro til oss og dype beundring av oss er utrolig stor. Derfor bør vi alltid vise dem respekt og være vennlig, hvis vi gjerne vil ha at de utviser respekt og vennlighet. Tvang er ikke respekt. Vi skal hjelpe barn til å kunne selv ved å gi dem relevante valg, slik at de opplever selv å kunne bestemme over deres eget liv og læring i et miljø som de kan lære å mestre.

2: Sinnets autonome læring
Barn kan slett ikke la være med å lære, det sitter dypt i dem å suge til seg informasjon. De lærer fra det omgivende miljøet, fra andre barn og fra andre voksne. Det er derfor veldig viktig hvordan deres miljø er innrettet og utstyrt, samt hvordan deres lærere og erfaringer tar seg ut.

3: Følsomme perioder
Ethvert barn har spesielle perioder i barndommen, hvor de er spesielt følsom eller mottakelige. I disse periodene kan det tilegne seg bestemte egenskaper enklere og utvikle bestemte kompetanser, for eksempel å skrive eller å tape eller å vinne. Det er lærerens eller den voksnes oppgave å observere det enkelte barn nøye, så barnets mottakelighet imøtekommes med passende utfordringer.

4: Det forberedte miljø
Når barn oppholder seg i et miljø som er innrettet spesielt til barn, så de kan hjelpe seg selv, så lærer de best. I Montessori læringsmiljøer, for eksempel klasserom i Montessori skoler, er det spesielt Montessori materialer som stimulerer barnets intellekt og logikk på en enkel måte. Materialene kalles ofte et «Work», og kan for eksempel være forskjellige brett, hvor det står skåler med tørkete erter, en skje også tomme skåler. Barnet kan så eksperimentere med å helle skålenes innhold fra den ene til den andre. Det kan også være spesielt innrettete kreative materialer, puttekasser eller stableklosser. Humlen er, at barnet er omgitt av gjenstander og materialer som er plassert der med tanke på deres spesifikke relevans for barnets utvikling. Det er ikke tilfeldig, det er ikke fri natur – det er veloverveid og forberedt med barnets læring i sentrum. Men det er også et hovedpoeng her, at barnet så selv velger mellom de mange materialene, «Works» og gjenstandene. På den måten sikrer man at barnets læring er autonom.

5: Autoeducation
Endelig er det begrepet «Autoeducation», som Maria Montessori fant på. Det blir ofte oversatt som «selvlæring» og handler om at barn faktisk evner selv å utdanne seg, å lære seg selv nye ting hele tiden. Barn, som er aktive i et forberedt miljø og som kan velge fritt i det miljøet, lærer faktisk helt av seg selv på det rette nivået etter kompetansen. En Montessori lærers oppgave er med andre ordi ikke å lære barnet noe, men å tilpasset rommene, slik at barnene lærer helt av seg selv.

Hva er Montessori i praksis?
Disse 5 prinsippene har mye fornuft og pedagogisk teori. Så godt, så lenge – men hvordan GJØR vi Montessori? Hvordan blir Montessori teorien til den skjønne hverdagen, som barn i en Montessori barnehage eller skole opplever, og som du kan la deg inspirere av.

Det handler mest av alt om at vi foreldre skal tenke over hva barnet utbytter av spesielle lekematerieler er. Ikke leker, men materialer – det er Montesorri å snakke om materialer. Vi skal ikke settes oss og styre barnets lek med spesielle pedagogiske aktiviteter og remser og regler. Vi skal innrette rommet på en god måte, som for eksempel prinsipp nr 4, så barnet selv kan lære alt etter lyst, som i prinsipp 1 og 2, klarhet, som i prinsipp nr. 3 om følsomme perioder, og kompetanse, som i prinsipp nr. 5. Barnet skal kunne mestre sitt miljø, selv kunne klare oppgavene. Det krever omtanke og omhu på en ny måte.

Det handler ikke om hvorvidt det er estetisk fint eller økologisk, eller tøft på dinosaurmåten. Fokus er å skape stimulerende rom som imøtekommer ditt barn kapasitet for læring akkurat nå. Det betyr at du skal observere ditt barns lek på en ny måte – og det er faktisk veldig morsomt!

Denne lille artikkelen er naturligvis – og som nevnt først i innlegget – ikke en 100% innføring i Montessori teorien, kun en liten smaksprøve.

La oss for eksempel ta utgangspunkt i det evig aktuelle, alle barns yndings… kan vi få en trommevirvel:

Montessori - Lekekjøkken

LEKEKJØKKENET
Du kan kjøpe lekekjøkken i mange former, materialer, farger og med et utrolig stort utvalg av tilbehør. Iskiosker, vaffeljern, tomatketsjup, kokkeluer, avokadoer, fløte og biff.

Alt etter hva hjertet ønsker. I tre, i blikk, i plastikk, i stoff og med borrelås. Det er bedårende, og de fleste lekekjøkken har da også fast plass i stuen eller i hvertfall tett på det ekte kjøkkenet, så barnet kan være en del av madlagingen på sine egne premisser.

Lekeakademiet har et flott sortiment, som du kan klikke rundt i her – og vi får hele tiden nye ting hjem for utvikling innenfor lekemat og lekekjøkken går unna, like så sterkt, som utviklingen innenfor modern matlaging i det globale kjøkkenet.

Lekekjøkkenet med Montessori teori briller på
Lekekjøkkenet er en favoritt innenfor julegaver, bursdagsgaver og i det hele tatt, større lekesaker. Det er det ingen tvil om. Kanskje er det nettopp barnets naturlige interesse i å imitere det som gjør lekekjøkkenet så populært. Men med Montessori briller på, så blir det en litt annerledes oppgave å innrette ditt barns lekekjøkken, og det er faktisk en morsom utfordring!

Du skal forsøke å ta stilling til hva det er som skal foregå i lekekjøkkene. Det gjør du ved å observere, hvor ditt barn er henne i sin utvikling. Gva er det fokus på akkurat nå? Hvordan innretter du lekekjøkkenet på passende vis?Montessori - Lag en paikake

Eksempler på Montessori lek i lekekjøkkenet:
•    Emma på 2 år begynner å snakke om farger og deres navn. Så innretter du lekekjøkkenet med forskjellige små brett og kasser i for eksempel oransje, grønn og gul, og fokuserer på lekemat og tilbehør med de fargene. Så kan ditt barn selv finne frem til å organisere sine materialer i de rette kassene og eksperimentere med fargegjenkjennelse og ordforråd. Finn gjerne forskjellige frukter i samme farge og samme frukt i forskjellige farger.

Montessori - Plastikkbestikk•    Ida på 5 år elsker å telle ting. Så du kan finne tilbehør til lekekjøkkenet med fokus på antall og små regnestykker. Kjøp et flott kasseapparat med «ekte» penger Lag kasser med tall foran, så det er klart hvor mange frukt det kan ligge i hver kasse. Lag tilbudsskilt med «4 appelsiner for 1 krone». Lag dem gjerne sammen. Skriv handlelister med antall. Lag små skilt med antall av skjeer i skuffen og muffins på hyllene. Kanskje skal det være samme antall av bestikk og tallerkener? Det krever kun noen klistremerker og en halv times tid, men det gjør en kjempe forskjell for dit barns læringsmiljø (hvis vi snakker om Montessori)

•    Noa på 3 år kan godt like å ta på ting, putte ting i kasser og sortere. Så legger du fokus på at alt har sin rette plass med små bilder av hva som skal være hvor. Tenk i å ha mange forskjellige overflater til taktil stimulans (for eksempel noprede, glatte, runde, kalde, og/eller rillete overflater). Finn ut av om det skal handle om å holde orden eller om å skape orden i rotet. Det er nemlig forskjell. Kanskje skal Noas ordenssans forstyrres litt, så han opplever at rot er ok og ikke farlig. For bare han kan skape orden selv, og miljøet er innrettet på hans nivå, så han selv kan finne roen med rotet. Det kan et lekekjøkken også brukes til.Montessori - Lekemat, kasse med frukt eller grønt

Helt ortodoks behøver du ikke å være – det er tillatt å ta det du kan bruke og som gir mening hjemme hos deg. Maria Montessori hadde relativt strenge holdninger om utelukkende å innrette barns miljøer med naturlige materialer – der vil vi nok innvende at plastikk i dag er ikke som plastikk for bare 40 år siden.

Men du velger selv – vi ble så inspirert av å oppleve Montessori og de skjønne barnenes lek og læring.

God fornøyelse med å innrette ditt barns leke- og læringsrom!

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*