Lek ditt barn til et sikkert språk og god munnmotorikk

in Barnets utvikling/lek og læring/Språk- og munnmotorikk

Av Leketante Lotte.

Morsomme vendinger, bokstaver som blir byttet om eller ord som blir uttalt utradisjonelt har brakt smilet frem mange ganger oss oss foreldre. Når «Bensintanken» blir til «Appelsingtanken» eller når en «Sommerfugl» blir kalt «Fommerfugl». Min egen datter kunne i en periode ikke si S-lyder sammen med en annen konsonant. På den måten ble «spekepølse» til «Pekepølse» (og hun elsket «pekepølse» :-)), en «Snegle» til en «Negl», osv.

Vi synes som reel at det er søtt når små barn forsøker seg frem med språket – også når de uttaler tingene feil. På et tidspunkt skal vi dog allikevel hjelpe våre barn på rett vei, så deres språk bli alderssvarende. Det er ikke morsomt for et barn å føle seg annerledes eller ha språklige utfordringer ved skolestart.

Hvorfor skal vi trene munnmotorikk? Hva gjør det godt for?

Den korte forklaringen er at vi har bruk for alle deler av vår munn: Tunge, gane, lepper og kjever for å kunne uttale ord og lyde riktig, og for å kunne spise, tygge og synke vår mat uten å bli kvalt.

Når vi snakker, bruker vi spesielt lepper og tunge. Leppene skal forme seg, så ordene kommer riktig ut. Og tungen skal hjelpe.

Citat-3

Du og jeg tenker ikke over det. At vi har en velfungerende munnmotorikk. Hverken når vi snakker, spiser eller drikker. Men er vi blitt bedøvd i kinnet hos tannlegen eller har vi et forkjølelsessår i munnviken, så legger vi merke til at det er vanskelig å drikke uten at vannet renner ut av munnen og å uttale ord korrekt.

De barn som har såkalte talefeil opplever ikke alltid at det er vanskelig å snakke. De kompenserer ved å uttale ordene på deres egen måte – og hører kanskje ikke alltid selv at de uttrykker seg annerledes. Men når de blir større, gjør deres omverden – kamerater, familie, skole – dem oppmerksom på forskjellen. Det betyr for noen barn at de er tilbakeholdne med å uttrykke seg eller delta i fellesskapet. Den situasjonen ønsker vi ikke å sette barn i – og de behøver heller ikke å havne i den.

Hjelpen er nær – og ikke vanskelig! Og vi lover at det blir morsomt og hyggeligt for både deg og ditt barnåt stimulere språket og utvikle munnmotorikken.

Få styr på uttalen og språgforståelsen – Les med her:

Lek ditt barn til et sikkert språk og god munnmotorikk.

Du har sikkert både lest og sunget for ditt barn, så ordforrådet er up to date. Og dere snakker sikkert også sammen omdagens begivenheter og opplevelser. Hvis du allikvel opplever at ditt barn ikke har det like enkelt ved alle lyder – eller hvis de i barnehagen eller skolen har bemerket at ditt barn har vansker ved å uttale noen ord eller bokstavkombinasjoner – så kan du hjelpe ditt barn i den riktige retningen med moro, lek og mat!

Mat?

MAT!
Ja, noe så enkelt som det du gir ditt barn å spise kan styrke munnmotorikken. Men også forskjellige måter å drikke på utvikler ditt barn. Vi går ikke i dybden med måter å drikke på, men ditt barn kan både drikke direkte fra en kopp med sugerør, en kopp med tut, direkte fra enn plastflaske eller fra vannkranen.

Hvis du virkelig skal utfordre din sønn eller datter – og gjøre det å drikke til en lek, så hell vann i en dyp tallerken. Ditt barn skal nå labbe vannet i se som en katt – altså bruk tungen til å få noe å drikke. Det tror vi faktisk ditt barn vil synes er morsomt.

Det med maten kan du med fordel starte på, så snart din baby kan få fast føde. Du kan utfordre ditt barns lepper, tunge, gane og kjever med den mat du serverer. Ditt barn skal nemlig bruke forskjellige muskler og spiseteknikker, alt etter om det spiser rugbrød, en skål grøt eller et stykke ost. Forskjellig konsistens krever forskjelli teknikk.

Før ditt barn kan få mat i fast form, trener det naturlivis også sin munn ved å få bryst eller flaske. Forskjellige biteleker eller rangler styrker både ditt barns munnmotorikk og sansemoorikk, for ditt barn opplever verden gjennom sin munn. Konsistenser, teksturer, kalt, varmt, bløt og hardt blir opplevet gjennom munnen hos ditt lille barn/baby.

Men tilbake til maten.

Little boy in cafe

Det er forskjell på om ditt barn gnagaer av maten, spiser den med skje, slikker på den eller skal trekke den av en gaffel (med leppene eller tennene). Så lek med maten, så ditt barn får både smaksmessig, men også konsistensmessige forskjellige opplevelser.

De litt større barn kan også sagtens stimuleres språklig via maten. I stedet for å skjære eplet ut i båder, kan ditt barn gnage av det, akkurat som en maiskolbe (godt med smø). Det er en god øvelse for den lille munnen. Og en kotelet eller stek krever også litt av dit barns kjever og tunge.

En festlig variant som ditt barn helt sikkert er med på: Godteri, honning, nutella, leverpostei, rekeost – eller noe annet pålegg, som ditt barn elsker – av et stykke knekkebrød! Velg et stykke knekkebrød med dype hull, så tungen får lov til å arbeide for å få det lekre smørepålegget opp. Du skal sikre deg at det er tungen som gjør arbeidet, så ditt barns hode og knekkebrødet skal holdes stille. Kun tungen må bevege seg.

Alt er litt morsommere når det man skal gjøre er litt forbudt. Det gjør motivasjonen voldsom. Vi er helt enig med barnene – for vi har det på samme måte. ☺

Men det er andre måter å stimulere ditt barn språkmessig og som både du og ditt barn vil elske! Nemlig å leke.

LEKE!
Det er veldig mange – altså virkelig mange ting – du kan trene med ditt barn for å styrke munnmotorikk, uttale og språkforståelse… Lepper, kjever, gane, tunge – puste, suge og ansiktsmimikk – alt det kan dere starte med.

Men bare rolig, selv om det høres voldsomt ut, så er det ikke vanskelig – til gjengjeld er det morsomt. Mange av lekene eller øvelsene faller naturlig inn i deres hverdag, så det ikke behøver å være noe dere skal sette av ekstra tid ti.

Ditt barn vil sikkert ikke oppfatte at det er øvelser eller trening. For det er nemlig bare lek – og glad samvær mellom dere to. De fleste leker vil også sagtens kunne involvere venner eller søsken for hele set-uppet er bare gøy og IKKE ekskluderende!

Og det er bestemt ikke forbudt å gjøre øvelsene, selv om man ikke har talevanskeligheter.

grimasser

(Gjett og) grimaser:
Og litt om hva et speil, sugerør og såpebobler kan gjøre for ditt barns språkutvikling.

En idé ditt barn garantert er med på er å lage grimaser! Å se fjollete ut o lage ansikter – og rekke tunge av sin far og mor – det kan ditt barn ikke si nei til. ☺

Finn frem et speil eller bruk det store speilet i gangen eller på baderommet og sett igang grimasene og mimikken. Dere kan bytte på å etterligne hverandres grimaser og fjollete ansikter. Eller hvem kan rekke tunge lengst? Hvem kan rulle tungen sammen eller hvem kan flytte tungen fra munnvik til munnvik flest ganger på 10 sekunder?

Det finnes også en masse morsomme spill som dere kan kaste dere over – og de er ikke kjedelige, f.eks. disse mimikkspill eller dette mimikk vendespill.

Blåse og suge:
Å blåse og suge er morsom og stimulerende trening (vi har enda ikke hørt om noen som blir sure av å blåse såpebobler)!

Child psychology, little boy blowing beads with strawNår ditt barn blåser, bruker det sin værtrekning og lepper til å lykkes med prosjektet. Det krever konsentrasjon og presisjon, men belønningen er også stor når de flotte såpeboblene flyr avsted.
I hverdagen vil du oppleve at det er mange situasjoner hvor du kan invitere ditt barn til å blåse.

1.    Blåse lys ut og blåse på den varme maten.
2.    Blåse på et sted, hvor det gjør vondt eller blåse et stykke papir eller en fjær rundt på bordet eller holde det i luften
3.    ”Fise” på armen

Munn, tunge og gane og værtrekningen blir brukt på en annen måte når ditt barn skal suge. Det opplagte verktøyet til å suge er et sugerør..

Her kan dere leke:

1.    Dikk med sugerør. La ditt barn drikke både vann og noe mer tyktflytende som f.eks. milkshake. Det krever forskjellige krefter å suge opp (og når glasset er halv tomt, kan dere jo også illustrere forskjellen på å suge og blåse ved å oppfordre deresw barn til å lage melkebobler i glasset ved å blåse).
2.    Spaghetti er opplagt å servere – så ditt barn kan suge de lage spaghettiene inn – en etter en.
3.    Sugerøret kan også brukes til å flytte cornflakes, rosiner eller små stykker papir fra en skål til en annen. Øvelsen krever enorm kontroll, for barnet skal først suge løs og holde på luften, mens gjenstanden flyttes også slippe «taket» når rosinen eller papiret er over den nye skålen.
4.    Prøv også å få ditt barn til å suge kinnene inn. Du kan vise det – og få ditt barn til å gjøre det samme.

Tunge, lepper og kjever:

Tunge:
Tungen er et viktig verktøy i forhold til språktrening og uttale. Og den vil veldig gjerne lage knuter inne i munnen. Du og jeg kan best relatere til det når vi skal lære et fremmedspråk med noen helt andre lyder enn det norske språk. Her kommer våre tunger ofte i veien og vi skal øve oss for å oppnå den riktige uttalen. Det krever altså noe trening. Og til det er det selvfølgelig noen fjollete tungelek. Vi kan i den grad anbefale å bruke speil til formålet – det er virkelig morsomt:

1.    Lag grimaser, hvor tungen inngår. Få ditt barn til å gjøre tungen bred og smal og ta den fra munnvik til munnvik. Se også hvor langt ut av munnen tungen kan komme. Kan ditt barn kanskje slikke seg på nesen? og på haken? Og hele veien rundt om munnen? Prøv å smøre syltetøy rundt om munnen og la ditt barn slikke det av.
2.    Ditt barn kan også «børste tenner» med tungen. Her skal ditt barn først slikke forsiden av tennene og deretter baksiden.
3.    Hell litt yoghurt, grøt eller annet tyktflytende opp på en tallerken og la ditt barn tegne kruseduller i det med tungespissen.

Er det nå vi tør å fortelle deg at tyggegummi er veldig god til å trene tungen (og kjevene) med? Det egner seg best med de litt større barn som ikke svelger tyggegummien – og uansett hva, bør ditt barn kun gjøre disse øvelsene i samvær med en voksen!

Prøv å la ditt barn tygge tyggegummien bløt, forme det til en kule inne i munnen – og deretter holde det fast bak fortennene, oppe i ganene, undenr tungen og ute i kinnene. Tell f.eks. til ti ved hver øvelse.

7ce6228e-39bb-4d71-a39f-2d613013475dLeppene:
Leppenes bevegelighet er viktig når vi skal forme ord og lyder – og uttale dem riktig. Forestill deg å skulle si O eller Y uten å kunne spisse leppene (du må gjerne prøve det samme.

Prøv dette med ditt barn:
1.    Lek hest! Ditt barn skal si Prrrh – akkurat som hesten.
2.    Å plystre – det er vanskelig, men en veldig god øvelse.
3.    Putt leppepomade på og la ditt barn fordele den/massere den inn i leppene – med leppene.
4.    Samle små ting (rosiner, cornflakes eller lignende) opp fra bordet – med leppene.

Kjeven:
Kjevens bevegelighet er også viktig for ditt barns språklige utvikling. Den kan du trene med kjevelek.

1.    La ditt barn gape så høyt som mulig. Dere kan leke at ditt barn er trøtt og gaper mye. Prøv å la underkjeven være tung og doven, mens dere gaper.
2.    Prøv så å gape med lukket munn! Forestill dere at dere har noe i munnen som vokser seg større og større – men som ikke må komme ut!
3.    Og nå kommer tyggegummien inn i bildet igjen. Men kun til ditt større barn som ikke svelger det. Bruk et stort stykke bobletyggegummi (eller to), som ditt barn skal tygge bløtt – gjerne under høylydt smask!
4.    Ditt barn kan leke at det er en fisk som er blitt fanger og snapper etter luft. Ditt barn skal åpne og lukke munnen med avslappende kjever – som om det nesten ikke har krefter til det.

Ganen:
Dere skal heller ikke snydes for et par ganeøvelser. Ganeøvelser er med på å øke ditt barns bevisthet om bruk av ganen.

1.    Så skal det snorkes! Prøv først å snorke nesten lydløst – både når dere trekker pusten inn og puster ut. La tungen være slapp imens.
2.    Når ditt barn har børstet tenner – eller drikker vann – så prøv å gurgle. Start med å gurgle mens dere teller til fem.
3.    Prøv også å ha det gøy med ord som begynner med R. «Rrrrosiner, jeg elsker rrrosiner».

Snakk og syng!

Historier, sange og remser:
Det er selvfølgelig helt opplagt. Generelt å snakke og synge er den form for trening, som dere helt naturlig kan øve hver dag – uten at det virker som planlagt trening. Noen barn snakker veldig mye og vil gjerne svare på spørsmål, andre er mer fåmælte og skal motiveres annerledes.

Historier:
Men uansett ditt barns taleiver, er bøker et godt fundament for å få snakket. Både bøker, hvor du leser høyt eller peke- og bildebøker, hvor dere sammen kan fortelle en historie.  Et godt sted å starte med de minste barnene er i Babblarnes univers (du kan forelske deg i dem her).

Mange spill inviterer til selv å fortelle. Fortellerterninger, bildelotteri, hånddukker og ordforklaringsspill setter fantasien og talelysten i gang og styrker ditt barns språk.
Prøv å dikte en merkelig historie med dette flotte fortellerspill, hvor barn helt ned fra 3 års alderen kan være med.

Citat-2Sang:
En veldig fin og opplagt sang lver både lyder og leppenes stilling til er: Tre små kinesere. Politisk korrekt eller ei, så syng den glad – og med alle vokalendringer. Start med å synge den «riktig», så er det lettere å skifte vokal til Tre sma kanasara og Tri smi kinisiri, osv.

Sang med miming hjelper ditt barn til også å forstå hva sangen handler om. Kort fortalt – språkforståelse. Kan du huske noen mimesanger? Eller du kan få litt hjel her.

Sang med mange vers lærer ditt barn noe om rekkefølge – altså hvordan en handling kommer frem. Et godt omkved viser ditt barn at et vers er slutt og et nytt kan begynner – og er samtidig en god anledning til å gjenta og finne rytmen i ord og setninger.

Rim og remser:
Og apropos rytmer… Rim og remser er utrolig gode til å trene både munnmotorikk og språkrytme (og vil dessuten hjelpe ditt barn når det en dag skal lære å lese, skrive og forstå oppbygning av ord i stavelser). Ord og språk kommer mer naturlig til ditt barn, når det er litt mer musikk i det. Og noe takt og rytme- og fjollete historier, som rimer. Og som man kan gjenta i det uendelige. Det gir veldig god øvelse.

Språkforståelse:
Ord gir ikke alltid mening for ditt barn, hvis det ikke blir satt inn i en sammeneng. Fra ditt barn er helt lite er det derfor en god idé å sette ord på det ditt barn gjør og det dere gjør sammen. F.eks. «Nå tar jeg en kopp til deg»!

Opplever du at  at ditt barnehagebarn er godt med språklig og har både et flott ordforråd og en flott uttale? Så er det fortsatt en god grunn til å ha fokus på å utvikle hans/hennes språk. Det kan dere f.eks. gjøre ved å ha fokus på synonymer. Prøv f.eks. å si «Nå skal du gå og finne dine klær» i stedet for å si «Nå skal du finne din jakke» – og bruk ordet «fottøy» fremfor å si «sko». På den måten styrker og utviklre du ditt barns ordforråd såvel som språkforståelse på en enkel og naturlig måte.

Til de litt større barn finner du spill og leker som kan motivere ditt barn til å øve seg til bedre språkforståelse. Det er morsomt for alle barn å spille eller leke. Det er ikke et krav at ditt barn har talevanskeligheter 🙂

Hvis du har et barn som vil slå flikk flakk, når du sier dere skal språktrene, så er det gode råd: Du behøver ikke å si dere. Dere skal jo hygge og leke. Så hent snarveien her – og unngå flikk flakk.

Snakk ordentlig – og kos dere!

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

Seneste fra Barnets utvikling

Gå til Til toppen