Gonge Insight

in gjesteblogger/sansemotorikk

Gonge Winther er en av våres store leverandører av leker for balansetrening, de lager løpende noen nyhetsbrev som vi veldig gjerne vil dere med dere.

Riverstones for trening av balanse - Gonge
Gonge Riverstones for trening av balanse

Nr. 1, November 2015

INSIGHTS

Flodstein og stabilitetstrening
Av Fysioterapeut Hannah Harboe.

Temaet for dette Gonge Insights er «Statisk Balanse», hvor man kan bruke «Flodstein» til å trene barn som har problemer med stabiliteten.
Man kan inndele balansen i 3 deler: Dynamisk balanse, proaktiv balanse og statisk balanse.

Dynamisk balance: Når vi beveger oss og samtidig holder balansen, er det dynamisk balanse. Vi balanserer på våres understøttelsesflate. Jo større understøttelsesflate, jo lettere er det å holde balansen. Utover det så hjelper akselerasjonen og fart også til å opprettholde balansen. Vi kjenne alle til det å akselerere i siste øyeblikk, vi er ved å falle, og dermed avverger fallet. Når vi akselererer får vi hjelp fra hele det vestibulære systemet til å holde balansen.

Når vi er ved å miste balansen, sees ofte avvergereaksjoner, som er store bevegelser med armene, som flyr ut fra kroppen i et forsøk på reflektorisk å gjennopprette balansen.
Å sykle krever mye dynamisk balanse. Observerer man en som klarer å syke, så ser vi at balansen er bedre når sykkelen først har fart på seg, mens det er vanskeligere å holde balansen når det sykles langsomt.

Proaktiv balanse: Den proaktive balansen er evnen til å vite hva som skal til for å holde en balanse i splitsekundet før utførsel, for eksempel ved at vi vet presis hvor mye kraft og elastisitet som skal være i beinene når vi skal hoppe opp fra gulvet og ved landing skal finne balansen på en pute eller annen form for underlag som ikke er jevnt. Feilbedømmer vi, vil vi enten lande tungt og klossete eller miste balansen og falle ned fra puten.

Statisk balanse: Den statiske balansen er evnen til å holde en stilling, for eksempel når vi skal stå på et bein, mens vi tar en sokk på den andre foten, eller når vi over tid skal holde kroppen i en fast stilling uten å falle sammen, for eksempel under skriverbordsarbeid.
Når de tre systemene alle virker optimalt, vil vi bevege oss med ynde og kvalitet. Våres kropp arbeider optimalt og effektivt uten unødvendig spenninger. I lek og bevegelse vil det alltid forekomme en vekselvirkning mellom all de tre delene av balansen. Sakt med andre ord, så har delene stor innflytelse på hverandre.
Hos noen barn sees problemer med enten en eller flere deler av balansen. For å oppnå en god treningseffekt er det viktig at man analyserer seg frem til og trener nettopp den komponenten som barnet har vanskeligheter ved, og samtidig trekker på barnets ressurser.

Case: November 2015

Mark er en gutt på 5 år med masse fart i seg. Han har alltid beveget seg mye og han er dyktig til å sykle, løpe og de ville lekene
Men han kan bokstavelig talt stå og falle eller falle ned fra stolen under middagen. Stå på 1 bein kan han heller ikke. Når han sitter ved bordet hviler han alltid hodet på bordet og i lek med bilene på gulvet ligger han ned og hviler sitt hode på overarmen i stedet for å sitte.

Da Mark skal lage en motorikkbane hos meg, har han gjennomført den før jeg har fått instruert ham i hva han skal gjøre: en-to-tre, så er han igjennom og har hoppet og løpt gjennom banen i full fart.
Han har lett ved dynamisk balanse, den proaktive er god nok, men det er fortsatt problemer med den statiske balansen.

Jeg roser Mark og forteller han at han er dyktig, men vi nå skal prøve å trene noe som er veldig vanskelig, og at jeg har en fornemmelse av at det er vanskelig for ham å bevege seg langsomt. Det kan Mark bekrefte. Han har alltid måtte høre de voksnes irettesettelser om at han må ta det mer med ro, slappe av og senke tempoet. Mark vet kanskje ikke hvordan? For når han gjør det så faller han og mister balansen.
Så nå har vi et felles mål: Jeg skal hjelpe Mark med å bli bedre til det vanskelige, nemlig å senke tempoet og bevege seg langsomt. I mine tanker dreier det seg om statisk balanse og holde seg kroppslig stabil.
Jeg tar mine flodsteiner frem og Mark skal stå på den høye steinen i midten. De mindre flodsteinene i forskjellige farger skal plasseres rundt den høye. Mark skal med en fot trå ut på den fargete flodsteinen jeg sier. Den andre foten blir på hans base, på den høye flodsteinen.
For hver ny farge jeg sier, så skal Mark med begge føttene inn på sin base, den høye flodsteinen, og derfra velge hvilken fot han vil bruke for å komme ut på den lille flodsteinen i korrekt farge.

Øvelsen setter Marks tempo ned. Han gjør seg umage med å holde balansen når begge føttene står på den høye flodsteinen og nivåforskjellen, når han står skiftevis på en høy og en lav, utfordrer han statiske balanse. At han etter hver farge skal huske å komme inn på midten med begge beinene, nedsettes tempoet ytterligere og gjøre utfordringen større. Mark ler når han igjen og igjen trår på basen og går direkt fra en lag flodstein til en ny. Vi ler sammen av hans feil og han får ekstra ros når han er konsentrert, og husker å komme inn på basen innen neste lave flodstein velges.
Jeg kan gjøre oppgaven vanskeligere, ved enten å dra tiden ut og tenke meg lenge om mellom hver gang jeg velger en ny farge. Jo langsommere jeg er, jo mer utfordrende er det for Marks statiske balanse. Jeg kan også endre vanskelighetsgraden ved skiftevis å velge en farge på en flodstein som ligger foran den store basen og en bakved eller fra høyre til venstre. Jeg kan gjøre det ytterligere vanskeligere ved å fortelle Mark at han ikke selv må velge fot, men at jam skiftevis skal bruke høyre og venstre fot for hver gang jeg sier en ny farge.
Hvis Mark ikke kunne holde balansen i øvelsen og ikke kunne vente på at jeg sa fargen, så vil en mer simpel og enkel lek være å legge alle flodstein i tilfelldige mønstre og be Mark om å gå på den fargen jeg sa med begge bein.

Det viktige er å treffe barnets nivå, å gi barnet utfordringer og samtidig opplevelse av suksess og mestring.

Etter noen minutter gjør ikke mark lenger noen feil. Han har styr på leken. Han opplever suksess med å sette tempoet ned og holde balansen.
Vi avtaler at jeg sier 5 farger mer også avslutter leken.

© Gonge

Vi synes det er fantastisk at lek kan kombineres med trening på den måten, og at dere har lyst til å være med på leken – så Finn deres sett av riverstones / flodstein her, skal det være enda mer høyde så kan dere utbygge leken med de skjønne Hilltops

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

Seneste fra gjesteblogger

Gå til Til toppen