Gode tips om muskel-leddsansen, også kalt den proprioseptive sans eller kinestesisansen

in Barnets sanser/Barnets utvikling/gjesteblogger/lek og læring/motorikk/sansemotorikk

Innlegg skrevet av Kristina Hobbs.

LekeGuide til ditt barns motoriske sanser #2:

Webp.net-compress-image

Hvorfor skal jeg stimulere mine barns muskel-leddsans?

Har du 5 minutter? Så les med i Lekeakademiets LekeGuide #2. La oppvasken og to-do listen et lite øyeblikk. Bli i stedet overrasket over den store betydningen, muskel-leddsansen har for ditt barns utvikling og trivsel. Det er en sans med gan ig, så trening av muskel-leddsansen er noe som gir svette på pannen og mye latter.

Derfor skal du lese vår LekeGuide til utvikling av muskel-leddsansen:

  • Du ser med nye øyne på ditt barns hverdag
  • Du hjelper ditt barn til bedre læring
  • Du understøtter ditt barns utvikling av kroppsoppfattelse
  • Du kan bruke våre tips til morsom og enkel trening av muskel-leddsansen

Citat-2

Du kan stimulere ditt barns muskel-leddsans!

Hjelp ditt barn på vei ved å inspirere barnet til å utfordre seg selv – f.eks.:

  • Kan jeg kravle på denne sofaen?
  • Hvordan føles det å rulle ned bakken?
  • Kan jeg kaste ballen oppi bøtten med venstre hånd?
  • Kan jeg hoppe fra skammel til stol?

Du kan som forelder gjøre mye for å stimulere ditt barns sansemotoriske utvikling – les mer i vår LekeGuide her om hvordan.

Citat-3

Hva er muskel-leddsansen?

Muskel-leddsansen sitter i alle muskler, sener og ledd. Den forteller hjernen hvilken vei kroppen snur seg, hvordan den beveger seg og hvordan kroppen er plassert i forhold til rommet og andre ting eller mennesker.

 Hvordan virker muskel-leddsansen?

Muskel-leddsansens små sanseorganer registrerer om musklene er spente eller avslappete. Deretter går følgende prosess i gang:

  1. Det sendes en beskjed til hjernen som forsøker å danne seg et overblikk over hva det kommer av informasjon fra de øvrige 6 sansene, og det hele til å passe sammen i en samlet sanseopplevelse.
  2. Deretter sammenligner hjernen den impulsen med de impulsene, den har mottat.
  3. Så prøver hjernen å danne seg et samlet overblikk over hva det er som foregår.
  4. Endelig gir hjernen beskjed til kroppen om hvordan den skal reagere på den impulsen, muskel-leddsansen sendte.

Alt sammen skjer på nanosekunder. Prøv å tenk over at alt som foregår ved hver eneste bevegelse – så er det enklere å forstå, at den prosessen er så fintfølende. Nederst i vår LekeGuide kan du lese om tips til hvordan muskel-leddsansen kan stimulere på morsomme og enkle måter.

Citat-4

Hva hetter de andre primære sanser?

De to andre primære sansene er labyrintsansen og den taktile sansen. Du kan lese mer om å stimulere labyrintsansen her i vår LekeGuide #2.
Gled deg også til LekeGuide #3, hvor vi gir deg de beste og morsomste tipsene til måter å stimulere den taktile sansen.

Hjernen lærer mest når treningen er morsom.

Det er gode grunner til å la lek være inngangen til stimulering av muskel-leddsansen. For hvis ditt barn har det morsomt, så er motivasjonen på topp. Den nye læringen setter seg bedre fast i hjernen hvis aktiviteten er noe man har lyst til – det er faktisk ren kjemi!
Utviklingen av nye forbindelser mellom neuronene i hjernen foregår raskere og mer effektivt når motivasjonen er på topp.

Citat-5

Tegn på understimuleret muskel-leddsans:

  • Opplever du at ditt barn virker klossete?
  • Har ditt barn vanske med å styre kroppen?
  • Velger ditt barn å utføre fysiske aktiviteter veldig raskt, f.eks. løpe frem for å gå på line?
  • Er dit barn ofte sist tilbake når der skal velges lag i idrett?
  • Er barnet litt tilbakeholden, når det kommer til å styrte rundt og leke i klatrestativet?
  • Kanskje halter konsentrasjon eller selvverd?

-> Det kan være indikasjoner for en understimulert muskel-leddsans og en hjerne, som må arbeide alt for hardt for å kompensere for de skjeve signaler.

Opplever du noen av de ovenstående tegnene host et yngre barn (1-2 år), så behøver de IKKE å være uttrykk for en understimulert muskel-leddsans. Hos små barn er samspillet mellom muskel-leddsansen og hjernen fortsatt under utvikling. Derfor kan dere alltids arbeide aktivt med forslagene fra vår LekeGuide.

Citat-6

Her får du våre tips til hvordan du enkelt kan stimulere ditt barns muskel-leddsans:

  • Lek med malertape! Ta rullen med malertape frem og klistre den fast i lange, flotte baner på gulvet. Ta sokkene av, slik at føttene kan fornemme så mye av underlaget som mulig. Gå så på linje både forover, baklengs, prøv å hinke, gå på helene eller med lukkete øyne. Du kan som en ekstra utfordring koble forskjellige måter å gå på linje på med hver sitt stykke musikk, også skal dere lytte dere frem til hvordan dere skal gå på linje. Kanskje det er Marcus & Martinus med sangen Elektrisk som får dem til å gå baklengs? (River Stones??? – eller link til Gonge generelt)
  • Ninjakamp! Kjøp et par av de billige isolasjonsrørene i grått skum hos byggmarkedet. Og ta så en god sverdkamp. Kanskje dere er pirater, kanskje ninjaer – bare hugg og stikk, dukk dere, lag utfall og prøv dere frem med all verdens hopp og gleder. De her skumsverd er også utrolig gode.
  • Trillelek med all verdens størrelser av baller. I dag er en ball mye mer enn bare en oppblåsbar badeball. Du kan finne utallige former for baller med eller uten fyll, konfetti og vann i. Med neoprede eller glatte overflater, med superhelter eller prikker på. Store fitnessballer- eller motorikkballer, hvor barnet kan ligge oppå ballen og vippe forsiktig frem og tilbake, mens du støtter, små edderkoppballer og baller med borrelås, man fanger med hansker på. Se nærmere på vår kategori med baller, hvis du vil se en masse forslag.
  • Prøv å imitere dyr ved å kravle og gå på forskjellige måter. Kravle som krabber ved å snu rundt, så magen vender oppover, mens dere kravler. Ingen rumper må treffe gulvet! Eller som aper, ved å kravle kun på hender og føtter, ikke kne. Eller en annen type krabbegang ved å kravle langs sofaens kan med hendene på gulvet og føttene på sofa kanten. Eller ta en hoppetur på en kenguru hopper. Det gir utrolig god muskelkraft, det utfordrer balansen og det utvikler ditt barns hjernes evne til å registrere hvor kroppen er nå, i forhold til tyngdepunkt – og kraft.

Les med i vår neste LekeGuide #3, hvor vi «kommer inn under huden» på TAKTILSANSEN (også kjent som følesansen).

Preschool boys fighting with toy swords
Preschool boys fighting with toy swords

Kilder:

Rend og Hop med Oliver og Ida. Prosjekt til daginstitusjoner utviklet av KFUM og Danmarks Idrætsforbund.
www.rendoghop.dk

Artikel på DR.dk ”Sådan træner du din hjerne i topform” (24/3-17) af Dorthe Boss Kyhn om Professor Troels W. Kjærs hjerneforskning.

”Hvad sker der i hjernen, når man går baglæns?”  – debat mellem hjerneforsker Troels W. Kjær og Sebastian Dorset. Youtube, offentliggjort d 23/2-17.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

Gå til Til toppen